• Klantenbeoordeling 9,1
  • Gratis verzending (NL & BE) v.a. 35,-*
  • 90 dagen retourgarantie
Kampeeravontuur: VW bus bezoekt 9 landen in 3 weken

Judith en haar man Ron hebben afgelopen mei een leuke reis gemaakt met hun mooie Volkswagen bus door Europa! Hier vertellen ze hoe die reis gegaan is en wat ze allemaal hebben gezien!

De dag nadat mijn man 60 jaar was geworden vertrokken we met ons 40 jaar jonge VW busje voor een heerlijke vakantie richting het zuiden. We zijn niet te vroeg vertrokken, maar lekker relaxt om 9 uur nadat de Nederlandse files verdwenen waren. Richting België, naar een prachtige camping in Esch-Sur-Sure. Dit ligt aan een rivier in Luxemburg waar Nederlands de voertaal is.

Na twee frisse nachten aan de rivier zijn we verder gereden, richting Passau wat te ambitieus leek. Dus onderweg de TOMTOM gevraagd om een camping op de route, maar helaas stonden we voor een gesloten slagboom. Er was genoeg plek op de camping, maar wij waren niet welkom omdat we niet permanent in een camper wonen. Gelukkig belanden we 10 kilometer verderop in Nectarzimmern op ‘Camping Cimbria’, gerund door een vader en zoon en met een goede eetgelegenheid.

s’ Avonds met het omklappen van ons bed in de bus miste we de rugleuning van de zitbank en bedachten we ons dat die nog in Luxemburg lag… Dus gebeld met de camping (om 22.00 uur) en de eigenaresse vond ons kussen inderdaad op de beukenhaag waar we hem hadden neergelegd. We hebben toen afgesproken dat we hem zouden ophalen op de terugweg naar Nederland. In de ochtend hebben we weer ingepakt en zijn we op weg gegaan naar de Oostenrijkse grens met als doel een camping in Salzburg. Na een mooie route over de Duitse Bundesstrasse op de cruise control, belandden we bij Hotel & Camping Auwirt.

Kampeeravontuur: VW bus bezoekt 9 landen in 3 weken

Zorg er wel voor dat je een vignet voor Oostenrijk koopt op of voor de grens, zo voorkom je een boete (en ja, we spreken uit ervaring). s’ Ochtends het bestelde broodje gegeten en over de snelweg door de Alpen naar een hond vriendelijk pension gereden van Nederlandse kennissen in Feld am See, net boven Villach.

Na een overnachting in onze VW bus in hun tuin zijn we doorgegaan op weg naar de kust van Kroatië over de prachtige tolweg door Slovenië (denk ook aan hun vignet). Van Slovenië naar Kroatië ga je nog echt de grens over van douanepost naar douanepost, met een stukje niemandsland. Aangekomen aan de Kroatische kust in de plaats Umag was daar het eerste adembenemende contact met de Adriatische zee.

Wanneer je de kust van Istrië naar beneden volgt kom je heel veel campings tegen en vooral grote! We zijn op zo’n camping (Aminess Sirena) blijven hangen in het plaatsje Novigrad (prachtige plaats op loopafstand van de camping). Het was er heel rustig en we stonden op 10 meter van de zee!

Na een week sloeg het weer om en zijn we gaan bekijken waar het weer wel goed was. Dat bleek Frankrijk te zijn! Nou daar gingen we dan, 900 kilometer Italiaanse tolwegen en door de Mont Blanc tunnel in één dag met een VW bus van 40 jaar oud.

Maar de monsterrit werd wel beloond met mooi weer in de Vogezen. Ook kwamen we terecht op een leuke camping: Camping Fayolan in Clairvaux Les Lacs. Hier hebben we een dag later een heerlijke wandeling gemaakt en gevaren in een gehuurde, gele kano!

Kampeeravontuur: VW bus bezoekt 9 landen in 3 weken

Na een paar dagen zijn we verder getrokken naar het noorden via een toeristische route op smalle, bergachtige weggetjes richting Besancon. Hier hebben we een camping gezocht in de ANWB gids: kleine campings. We kwamen terecht op een kleine camping met een excentrieke Nederlandse eigenaar: Jacques. Lekker primitief op een stukje grond waar de schapen net afgejaagd waren stonden we aan de rand van een beukenbos. Heeeel stil en met een prachtig uitzicht!

Ook daar hebben we weer veel plezier gehad van de bamboe ledlamp en het handige uitklapbare, groene afdruiprek, die Ron vlak boor de vakantie nog voor zijn verjaardag had gekregen.

Na een paar dagen zijn er weer verder gegaan naar het noorden, binnendoor naar Esch-Sur-Sure (Luxemburg) om ons kussen op te halen. Daar hebben we nog een dag gewandeld in de omgeving en de dag daarop naar het o zo drukke en gezellige Valkenburg gereden. Natuurlijk op Camping Den Driesch bovenop de Fluweelgrot. Een dagje is daar wel genoeg, dus hierna reden we met de VW bus richting huis en hebben we genoten van een heerlijke vakantie!