• Klantenbeoordeling 9,1
  • Gratis verzending (NL & BE) v.a. 35,-*
  • 90 dagen retourgarantie

Veelgestelde vragen over drinksystemen

Drinksystemen

Kan ik beter een drinkzak of een waterfles meenemen tijdens een activiteit? 
Wanneer je veel vocht verliest tijdens fysieke inspanningen en op warme dagen dan is het belangrijk om genoeg water te drinken. Mocht je lange tijd actief zijn zonder ergens water aan te kunnen vullen, dan is een grote drinkzak van 1,5, 2 of 3 liter water een goede uitkomst. Je kunt dan eenvoudig via het slangetje water drinken. In andere gevallen zoals dagelijks gebruik kun je prima een waterfles gebruiken. Het voordeel hiervan is dat deze makkelijker te reinigen zijn dan een drinkzak. De grootste flessen hebben vaak een maximum inhoud van 1,1 liter. 

Hoelang blijft mijn drank warm of koud in de thermosfles? 
Dit is van zeer veel factoren afhankelijk. Allereerst bekijken we de grootte van de fles. Hoe groter de inhoud, hoe langer deze warm of koel blijft. Daarnaast is het belangrijk om de thermosfles van tevoren met heet of koud water al op temperatuur te brengen voor je je favoriete drankje inschenkt. Ook speelt hierbij de omgevingstemperatuur een rol. Hoe groter het verschil tussen de omgevingstemperatuur en de inhoud van de thermosfles des te sneller de inhoud zijn temperatuur verliest. Gelukkig geleidt het vacuüm in de tussenruimte van de fles de warmte of kou niet, waardoor het lang duurt voordat je drankje lauw wordt. 

Hoeveel water moet ik meenemen? 
Afhankelijk van de persoon, activiteit en temperatuur moet het vochtverlies worden aangevuld, het beste met water (en eventueel koolhydraten en zouten). Daar komt bij dat de ene persoon een goede drinker is en de ander niet. Wanneer je hoofdpijn constateert, heb je vaak al een tekort aan vocht. Een volwassen persoon bestaat tussen de 55 en 60% uit water en reageert al met uitdrogingsverschijnselen wanneer er amper 2% minder water in het lichaam bevindt. Zo kun je bij een uur hardlopen in de zon met 20 graden al bijna een liter vocht verliezen. Zeker wanneer je lichaam moeilijk kan afkoelen verlies je veel vocht door transpiratie. Als richtlijn kun je aanhouden dat een volwassen persoon minimaal twee liter water nodig heeft bij een gemiddelde dagwandeling. Het advies is: beter te veel water mee, dan te weinig. 

Zijn de drinkzakken stevig genoeg en gaan ze niet gemakkelijk lek? 
Alle drinkzakken zijn van een stevig en smaakvrij materiaal gemaakt. Soms lijkt het dat de waterzak lekt, maar met warm weer en koud water is dit bijna altijd condensatie. Er komt geleidelijk een klein plasje water in de waterdichte sleeve terecht.