Voor 17.00 uur besteld?
Vandaag verstuurd!
Gratis verzending vanaf €35.-*
Algemene begrippen klimtouw

Algemene klimtouw begrippen

Om goed te kunnen begrijpen wat er bedoeld wordt met termen als 'valfactor' en 'statische rek' hebben wij alle algemene klimtouw begrippen op een rijtje gezet zodat je bij het uitzoeken van een geschikt klimtouw weet wat je koopt.

Als je gaat voorklimmen in een route kan je hard tegen de wand vallen. Anders dan wanneer je top rope klimt bent je minder strak gezekerd omdat je boven je zekering klimt. Mocht je een voorklimval maken dan val je eerst het stuk tot je zekering en dan ook nog diezelfde lengte onder je zekering. Dit komt omdat, wanneer je 2 meter boven je laatste zekering klimt, je 2x2 meter valt plus de rek van je touw. Het is ook gevaarlijk als je niet genoeg tussen zekeringen maakt. Bijvoorbeeld wanneer je laatste zekering breekt heb je minder back-up.

Statische rek van het touw houdt in dat er vrijwel geen rek in zit. Een makkelijk ezelsbruggetje is dat statische touw staat, blijft staan, zit geen beweging in en dynamisch touw is dynamisch, beweegelijk. Statisch touw is ideaal om te gebruiken bij het abseilen, boomklimmen of werken op hoogte, maar levensgevaarlijk bij het sportklimmen en zeker bij voorklimmen. Doordat er vrijwel geen rek is, is de val impact veel groter en kun je levensgevaarlijk gewond raken of erger. 

 

De rek van het klimtouw bij de belasting van een dynamische kracht (bijvoorbeeld een val). Je klimtouw moet voldoende dynamische rek hebben, anders is het mogelijk dat er een enorme klap op de gordel komt tijdens een forse voorklimmersval met alle gevolgen van dien. De dynamische rek kan echter niet teveel zijn omdat de val dan groter wordt. De gegeven rek is gemeten bij de eerste voorklimmers-val. Tijdens latere voorklimmersvallen wordt de rek minder.

 

Een touw bestaat uit een buiten laag (de mantel) en een binnen massa (de kern). De mantel beschermt de kern tegen de buitenwereld, de kern zorgt voor een groot deel van de sterkte. Wrijving tussen mantel en kern moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Door deze wrijving/beweging kan er veel innerlijke slijtage optreden, en kan het touw onbruikbaar worden.

 

 

De valfactor is gedefinieerd als de lengte van een voorklimmersval gedeeld door de actieve touwlengte op dat moment (de lengte van het touw dat op dat moment gebruikt wordt). Samen met het gewicht van de klimmer, de rek van het touw en de wrijving die het touw ondervindt van de rots/setjes, speelt deze factor een belangrijke rol in de klap die het touw te verwerken krijgt bij een voorklimmersval. De valfactor plus de eigenschappe n van het touw bepalen hoeveel vallen je kan maken voordat je touw onbruikbaar wordt.

 

De vangstoot op de klimgordel, en dus ook op de klimmer, is de klap die op de klimgordel komt bij een voorklimmerval. (=impact force in het Engels). Bij een klimtouw is er een maximale vangstoot die op kan treden (het klimtouw rekt immers dynamisch uit). Er is een door normen voorgeschreven maximale toegestane vangstoot voor klimtouwen (12kN voor enkeltouw, bij de eerste val aan een klimtouw met een valfactor 1.77 en 80 kg gewicht). Vanwege de gevolgen voor de klimmer is een hogere vangstoot onwenselijk. Een klimmer zou anders bijvoorbeeld zijn rug kunnen breken.

De mantel beschermt de kern tegen invloeden van buitenaf. De mantel bestaat uit klossen van vezels die zich in een geweven patroon in de mantel bevinden. Een mantel kan bestaan uit een groot aantal kleine klossen of een klein aantal grote klossen. Een mantel met een klein aantal grote klossen is dikker. Dit is goed voor de levensduur, omdat er een grotere beschermlaag tegen wrijving en schuren is. Het is minder goed voor de dynamische prestaties van het touw: de vangstoot zal omhoog gaan.

Touwen met een grotere diameter zijn in het algemeen beter bestand tegen slijtage. Natuurlijk hangt er veel af van de constructie van de mantel en de impregnatie van het touw. Een grotere diameter betekent uiteraard een groter gewicht.

Bij een unicore klimtouw zijn de kern en de mantel van het touw met elkaar verbonden. Het doel van de Unicore technologie is het voorkomen van mantelverschuiving. Het resultaat is een soepel touw met een langere levensduur, zonder mantelverschuiving. Mocht de mantel scheuren, dan blijft de kern van het touw intact en kun je veilig benden komen.

Unicore