• Klantenbeoordeling 9,1
  • Gratis verzending (NL & BE) v.a. 35,-*
  • 90 dagen retourgarantie

Kampeeravontuur - Fietsen in de herfstvakantie

Telkens is het voornemen, we moeten echt vaker weg. Zeker nu we de laatste paar keer met de fiets weg zijn geweest. Misschien ken je dat gevoel wel, je gaat maar 2 nachtjes op pad maar het voelt als een hele week. Thuis zijn we afhankelijk van de schoolvakanties, zo hadden we deze keer de herfstvakanties niet gelijk. Maar samen met mijn zoon Rein (7) heb ik de knoop doorgehakt, we gaan gewoon samen op pad! Een dure fiets hebben we niet nodig; een eenvoudige herenfiets met 7 versnellingen en een extra zadel op de stang voor Rein. Een gebruikte drager voorop bevestigd en mijn vrouw moest het deze dagen zonder haar fietstassen doen.

We wilden absoluut kamperen, want we hebben sinds kort de Vango Helix 200. Een goed betaalbare 2-persoonstent onder de 2 kilo. Voor fietsen, wandelen of kanoën is deze tent voornamelijk qua pakbreedte en gewicht ideaal. Binnen 7 minuten op te zetten zo zegt de omschrijving.

Hier vind je de tenten die geschikt zijn voor een fietsvakantie.

Kampeeravontuur - Fietsen in de herfstvakantie

De eerste dag zijn we met de trein richting Amsterdam Centraal Station gegaan. Aldaar zullen we de fietsknooppunten oppakken en via Zandvoortse duinen en Noordwijk aan Zee afzakken langs de kust met als eindbestemming een paalkampeerplaats bij Leiderdorp. De knooppunten volgen in Amsterdam is kort gezegd al een beleving op zich, maar een lekker broodje van de bakker maakte een hoop goed. Even snel een jaloersmakende foto naar zijn moeder sturen en we vervolgen onze tocht. We wilden niet teveel van de route van te voren bepalen, maar dat we begin van de middag met onze blote benen in de zee zouden staan was toch wel onderling een afspraak die stond. Ter hoogte van Zwanenburg en Vijfhuizen realiseerde we ons dat we wel heel dicht bij Schiphol waren, Zodra er een vliegtuig laag overkwam gingen we met z’n tweeën zo diep mogelijk buigen op fiets! En ja, om half 2 stond ik met blote benen in zee, Rein had zichzelf al tot zijn middel ingegraven en het was hem toch iets te koud.

Door deze zomerse dag in oktober zijn we veel te lang blijven hangen op het strand. Ik had het voornemen niet teveel te plannen, dat maakte wel dat we met de schemer door Leiden fietsen en ik het donker navigeren we ons laatste stuk. Met 2 zaklampjes en de fiets aan de hand zoeken we de paalkampeerplaats. We zagen vanaf grote afstand een te hoog kampvuur en hoorde een hoop rumoer, dat zou wel eens een minder geschikte plek kunnen zijn voor een jongen van 7. We maakte een alternatief plan, we gokten op een boerderijcamping tussen Stolwijk en Zoeterwoude-dorp 7 kilometer verderop, daar stond ten slotte dat hij het gehele jaar geopend was.

Toen we met de fiets aan de hand over het donkere erf liepen moet Rein wel gedacht hebben dat het inmiddels midden in de nacht was. Gelukkig is de Vango tweestoks tent in het donker gemakkelijk op te zetten. Rein zet de stokken in elkaar en we doen samen de haringen in de sompige grond. Hij duikt erin en ik geef de spullen aan. Dit is toch super leuk om samen te doen!

De volgende ochtend zag de camping er bij daglicht toch heel anders uit. Een grote koeienstal zag er uitnodigend uit en Rein was het komende uur bezig met het voeren van de koeien. Dat gaf mij mooi ruimte om de tassen weer in te pakken en de aangeboden kop koffie van boer Jan op te drinken.

Een frisse herfstochtend, maar met de zon in het gezicht fietsten richting de bakker. De eerste pepernoten konden we laten liggen en kozen voor een heerlijk broodje.

Kampeeravontuur - Fietsen in de herfstvakantie

We gingen opzoek naar de “oude Rijn”, langs deze rivier fietsen en via de Nieuwkoopse plassen richting Utrecht leek ons de leukste manier. Het knooppunten boekje werkt best goed, echter zoals we al met het vinden van een camping gemerkt hebben lijkt het toch einde fietsseizoen. De pontjes die je kunt tegenkomen varen allemaal niet meer. Dat betekende wel dat we kennis hebben gemaakt met plaatsjes waar je nog nooit van gehoord hebt. Kamerik, Kanis, Papenveer en Zevenhoven, allemaal plekjes wanneer je over de snelweg door het Groene Hart rijdt nooit van hoort.

We vinden toch weer een mooie slaaplek een Geitenboerderij in de Kamerikse Wetering. Ook daar mochten we uitgebreid een kijkje nemen in de stal. 5000 geiten voor de melk en de kaas. Het is donderdag in de namiddag en het lukt ons om moeder Inge te over te halen om ook te komen overnachten. Nadat zijn moeder het uiteindelijk gevonden heeft gaan we lekker uit eten in Kamerik.

We hebben de volgende ochtend geluk het regent hard,… en de fietsendrager is mee gekomen. De afgelopen 2 dagen een dikke 100 km gefietst, dus zonder schuld gevoel monteren we de fietsen achter op en kijken terug op een op twee topdagen.