• Klantenbeoordeling 9,1
  • Gratis verzending (NL & BE) v.a. 35,-*
  • 90 dagen retourgarantie

Kamperen in Schotland

3 dagen zelfvoorzienend in het wild

Erik Leunisse vertelt zijn verhaal over de 3 daagse tocht in de Schotse natuur.
Kornel en ik kennen elkaar al meer dan 25 jaar. Dit jaar begonnen we samen met een jaaropleiding tot wildernisgids.

Je bent toch al snel langer dan een week aan het inpakken. Zelf heb ik een Osprey rugzak, een ruime 70 liter. Maar drie dagen zelfvoorzienend, dan moet er heel wat mee. Het is oktober en je kan in Schotland dan alles verwachten. Eten en drinken vinden we voor een deel in de natuur. Water is er genoeg in deze tijd. We kunnen vissen omdat we ook een deel aan de kust zitten. Zelf heb ik nog nooit vanaf de rotsen gevist in de Oceaan, ik kijk er wel naar uit.

Op reis met een doel

De Glen Coe vallei heeft alles wat je van wild Schotland mag verwachten. Voor de opleiding hebben we een opdracht om een drie daagse tocht te plannen. Eerst op met behulp van kaart en kompas de overnachtingsplaatsen vast leggen. Is er voldoende water, beschutting, hout en mogelijkheid om wat eten te plukken of te vinden. Denk dan aan paddenstoelen, zeewier of planten. We verblijven 3 nachten en we worden na de laatste nacht op een afgesproken plek weer opgehaald. Voor onderweg hebben opdrachten mee. Deze opdrachten hebben betrekking op navigatie, weerkunde en het vinden van eetbare planten. Andere keren als we samen op pad gingen was het vaak zo veel mogelijk kilometers maken. Nu gaan we dat anders doen… We gaan ons zelf veel meer tijd gunnen om op de bivakplaats alle vaardigheden eigen te maken en ruim de tijd nemen om de opdrachten te doen. En dat gaat geweldig uitpakken.

Kamperen in Schotland: 3 dagen zelfvoorzienend in het wild

Op het moment dat we afgezet worden kan ik het niet geloven. Het is namelijk ook bronstijd en het is ongelooflijk hoeveel herten je hoort. De eerste avond worden we op de heuvel voor ons getrakteerd op een geweldig schouwspel. Herten die elkaar achterna zitten. Ik woon op de Veluwe maar dit heb ik nog nooit mee gemaakt!

Het valt niet mee om een beetje vlak stukje voor m’n onderkomen te vinden en een droog stukje al helemaal niet. Maar dat mag de pret niet drukken. Op de kaart hadden we een grot gezien en die hebben we even verkend: niet ideaal maar plaats genoeg voor twee mocht het nodig zijn. Al snel hebben we voldoende tondel voor een mooi vuur om te kunnen koken en te genieten van het schouwspel.

De volgende dag duiken we het dal in en we gaan op weg naar de volgende overnachtingsplek. Aan de andere zijde van de vallei lopen we heuvel op, een rotsachtig pad wat een beetje een alpien karakter heeft. Er komt in de verte een quad aan gereden, wat ga je hier nu doen met een quad en een kar erachter? Een goed uur later komen we hem weer tegen en heeft hij z’n kar geladen met de vangst van vanmorgen vroeg. Hij staat bij toeval met twee groepsgenoten te praten. Een groot hert ligt er in de bak en hij vraagt of we een stuk vlees willen. Dat laten we ons geen tweede keer vragen. Dat zal ons later met ook nog eens zelf gevangen vis goed smaken.

Schotland op zijn kop door slecht weer

We hadden een mooi moment uitgekozen om de tocht op Isle of .. te maken. De eerste overnachting kostte bij mij de tent. De 2 stoks tunnel-modellen zijn toch echt niet gemaakt voor windstoten van 183 km/h. Het hele land was ontregeld; geen veerdiensten, treinen en de hoogste waterstand sinds 1953 werd verwacht. Je doet dan geen oog dicht en denkt dat elk moment de tent het begeeft. De volgende ochtend een hele kunst om de natte boel in je rugzak te krijgen. Gelukkig ben je met een groep en kun je elkaar helpen. Al het materiaal heeft flink te lijden gehad. Tenten en stokken gescheurd ook bij mij, en we moesten nog 5 dagen.

Kamperen in Schotland: 3 dagen zelfvoorzienend in het wild

Wat een fantastische baaien hebben ze in deze omgeving. Witte stranden, rotspartijen en veenbruine beken monden uit in de zee. We hebben niet lang nagedacht om in een dergelijke baai te overnachten. Niemand te bekennen en alles voor handen voor een geweldige tijd. Zee om te vissen, kleine bosschages en zoet water om te drinken. Ik ga hout halen, ik gooi al m’n spullen in de met tape gerepareerde en nu ingegraven tent. De Osprey rugzak is geweldig: het top-vak er af en het is als aparte tas te gebruiken wanneer ik op de rotsblokken ga vissen.

Na voldoende hout te hebben voor de avond en volgende ochtend, is het tijd om te vissen. De Shimano S.T.C. hengel is in te schuiven tot 45 cm en is dus ideaal om mee te nemen in de rugzak. Er staat nog steeds veel wind en in combinatie met de rotsen vraagt dat enige oefening. Met maar 2 man halen we 12 vissen uit de zee, ook vanavond wordt dit weer goed eten.