• Klantenbeoordeling 9,1
  • Gratis verzending (NL & BE) v.a. 35,-*
  • 90 dagen retourgarantie
Toen en Nu

Toen en Nu

Er is in de loop van de jaren een hele hoop veranderd. Niet alleen in de technologie kunnen we ons 20 jaar terug bijna niks meer voorstellen of überhaupt uitleggen aan onze kinderen, ook op het gebied van vervoer, eten, betalingen, wonen en noem het maar op, is alles anders. Juist op het gebied van kamperen kun je dit goed terugzien. Naast de grote verschillen in luxe en gebruik van materialen is een heel duidelijk detail de kleuren en het comfort. Niet alleen het comfort van bijvoorbeeld slapen, maar ook het comfort van het eenvoudig opzetten van je (voor)tent.  In deze blogs leggen we Toen en Nu naast elkaar en kijken we naar bijzondere foto's van onze klanten, maar ook medewerkers van onze Kampeerwinkel.

Toen en Nu

Kamperen is ontstaan in het eind van de negentiende eeuw in Engeland en was eigenlijk voor de rijke mensen die na een lange fietstocht bleven overnachten in tenten die opgezet waren bij hotels. In 1906 werd de eerste Camping Club opgericht. In 1912 gebeurde dat in Nederland mede door tentenfabrikant Carl Denig. Het eerste officiële terrein waar je kon kamperen werd geopend in 1924 in Vierhouten, een dorp in Nunspeet slechts een steenworp afstand bij Kampeerwereld Hendriks vandaan. Kamperen was tot de jaren '30 van de twintigste eeuw vooral een elitaire bezigheid, toen werd het populair onder meerdere klassen. Na de Tweede Wereldoorlog is kamperen echt doorgebroken en is het niet meer weg te denken uit onze vakantieviering.

Hoewel het nu niet meer voor te stellen is, moest je in 1948 een heuse Kampeercursus afnemen. Tien dagen lang leerde je in Ommen hoe je je tent op moest zetten, hoe je je aan je buurman moest voorstellen en ook het koken op een petroleum kooktoestel werd behandeld. Je mocht in één tent slapen als je je trouwboekje bij je had, je moest altijd netjes gekleed zijn en lawaai werd niet getolereerd. Als je na drie proefkampen je examen had gehaald dan kreeg je een heus kampeerpaspoort en mocht je zelf op pad en kon je op plekken staan waar niet zomaar iedereen mocht staan. Deze cursus is per 1974 afgeschaft, omdat er een hoop mensen die zich niet aan deze meer wilde deelnemen. 
 

Toen en Nu

Kamperen anno 2022 is totaal niet meer te vergelijken met toen en zeker niet meer weg te denken uit onze vakantieplannen. Campings en kampeergelegenheden staan beschreven in dikke gidsen van de ANWB en het is niet alleen nog maar met de tent of caravan, maar ook vouwwagens, volledig ingerichte glampings of een huifkar hebben het gehaald op het lijstje. Waar we vroeger nog redelijk dicht bij huis bleven rijden we nu massaal de grens over met onze zelfbouw camper en gaan we de hele wereld over op zoek naar de mooiste (gratis) plekjes om kiekjes te maken voor Instagram en Facebook.

Toen en Nu

Ook de traditionele manier van kamperen met de tent is erg veranderd. Zo gaan we nu gewapend met een eenpersoons lichtgewicht tentje op onze rug de bergen in of stappen we op de fiets en tellen we de grammen. De eenvoudige tweepersoonstenten worden aan de kant geschoven en daarvoor in de plaats komen ruime 4-, 5- en zelfs 6-persoons tenten. Allemaal hebben we een eigen slaapruimte voorzien van nog meer ruimte om je spulletjes te kunnen plaatsen. Soms zijn de tenten zelfs zo ruim dat we rekening moeten houden met de afmetingen van de camping. De tentdoeken en stokken zijn gemaakt van materialen die veel minder zwaar zijn dan vroeger. De lastige constructies met tentstokken in elkaar schuiven en zorgen dat het juiste kleurtje in elkaar past is nu eenvoudig gemaakt door grote en stabiele gezinsopblaastenten die je, jawel, oppompt met bijgeleverde pomp. Ook de inrichting is totaal veranderd en heel uitgebreid geworden. Waar we vroeger alleen de basis meenamen komt nu de gezelligheid van thuis volledig terug in onze grote tent. Nachtkastjes, lampjes, plantjes, vloerkleden, kasten, tafels en heel veel accessoires laten ons genieten van de luxe manier van kamperen.

Toen en Nu

Ook de caravanbouw is begonnen in Engeland en hoewel er natuurlijk huifkarren waren, hebben we het hier over de éénasser, bedoeld voor achter de automobiel. In 1919 werden er 50 stuks gebouwd en door het succes opende het eerste bedrijf in Europa zijn deuren in 1927. Nederland importeerde de eerste caravans sinds 1929. Ook voor caravans gold dat het in eerste instantie alleen werd gebruikt door de welgestelde mensen. Je moest een stevige auto bezitten om de sleurhut mee te krijgen en überhaupt een auto om op vakantie te gaan. Na de Tweede Wereld oorlog schuift er veel in caravan land en is het moeilijk voor de bouwers om aan grondstoffen te komen. Tot de 1960 zijn er merken zoals onder andere Kip, Dethleffs, Gevaert en Tabbert in volle ontwikkeling en telt het aantal aanhanghuisjes in ons land een kleine 10.500 stuks. In de jaren loopt dit uit tot maar liefst 35.000 verkochte caravans per jaar. 

Tot de 1960 zijn er merken zoals onder andere Kip, Dethleffs, Gevaert en Tabbert in volle ontwikkeling en telt het aantal aanhanghuisjes in ons land een kleine 10.500 stuks. In de jaren loopt dit uit tot maar liefst 35.000 verkochte caravans per jaar. In 1962 heeft het merk Otten Caravans onder leiding van dhr. B. Otten zelf een showroom met reparatie afdeling geopend in Harderwijk. Caravans waren qua inrichting vrij eenvoudig, maar wel praktisch. Ze werden ook vrij klein gehouden zodat elke auto een sleurhut mee kon trekken. Het interieur was veel houtlook (fineer) en later geheel in stijl van de tijd oranje en groen gekleurd. Afgemaakt met het welbekende bloemetjesgordijn! Het leuke van deze stijl is dat hij in de loop der jaren gewoon blijft tergkomen. Retro blijft toch gewoon gezellig. 

Hoewel het niet helemaal duidelijk is wanneer de eerste vouwwagen is ontworpen, denk ik dat er ergens in de jaren '50/ '60 het ontstaan van nieuwe merken, de productie en populariteit toenam.  
Ze waren eigenlijk bedoeld voor mensen die zich geen caravan konden veroorloven of een te lichte auto hadden voor zo'n zware aanhanger. Constructies met veel stokken en zware materialen waren destijds heel normaal en werd voor lief genomen, want je kon immers hoog en droog kamperen. De vouwwagens van Toen zijn nog steeds veelal in gebruik en populair. Vaak is het bergen van deze Tenttrailer iets eenvoudiger dan je grote huis op wielen. Een plekje is de tuin of onder een afdak is vaak voldoende. 

Toen en Nu

Caravans van nu zijn groot, maar niet zwaarder dan vroeger. Ze zijn voorzien van luxe kleine badkamers, inclusief ingebouwde chemische toiletten. De keukens zijn voorzien van oven en magnetron, ingebouwde koelkast en een twee- tot vierpits kooktoestel. Het interieur is net zo strak en heeft de moderne kleuren van je eigen huis, voor de kids is er een stapelbed en pa en ma hebben hun eigen slaapvertrek met televisie zonder de tafel in te hoeven klappen. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk, als je maar diep genoeg in de buidel tast. Natuurlijk heb je naast alle nieuwe luxe caravans ook de 'gewone’ caravan. Wel van alle gemakken voorzien maar net wat ouder. De meeste mensen die beginnen met een tweedehands caravan om te kijken of het wat voor ze is. Daar komt het toen en nu wel dicht bij elkaar. Hoewel er natuurlijk een hoop vervangen kan worden zoals het toilet, gordijntjes en de voortent blijft het interieur daarin vrijwel gelijk. Je merkt het vooral in prijs. Een nieuwe caravan kost al gauw 25.000,- Euro terwijl je bij dezelfde dealer een ouder model kunt kopen voor een kleine 7000,- Euro. Je kunt het zien als een investering en als je net begint is het fijn om te kunnen oriënteren voor een wat zachtere prijs. 

Toen en Nu

De vouwwagens zijn ook meegegaan in de tijd. Hoewel ze vaak nog compacter zijn geworden, zijn ze qua ruimte wel toegenomen. Zo is een 4 tot 6 persoons een redelijke standaard geworden met daarnaast nog genoeg leefruimte. Wel zijn er een hele hoop merken gestopt met het produceren van vouwwagens. Je ziet naast de compactheid ook een grote verandering in het materiaal en het gemak van uit- en opvouwen. Dit maakt je vakantie nog relaxter.

Toen en Nu
Toen en Nu

Heb je zelf nog mooie kampeerfoto's van vroeger of kortgeleden nog bijzondere vakantie kiekjes gemaakt? Stuur het ons op: info@kampeerwereld.nl ten name van Jasmijn en vind ze terug in het fotoalbum.

In een volgend blog wil ik graag de verschillen van de Campers van Toen en de Campers van nu onder de loep nemen en dit wil heel graag doen met behulp van jullie. Heb je nog mooie oude foto's liggen van vroeger toen je met je ouders, opa en oma of wellicht zelf met de camper op vakantie ging? Of heb je net een nieuwe camper aangeschaft en wil je dit met ons delen? Stuur ze allemaal op naar: info@kampeerwereld.nl ter attentie van Jasmijn en bekijk je foto's terug in het aankomende blog met fotoboek! 

Ook leuke ideeën voor een Toen & Nu blog zijn welkom!